خودآموزین آشنایی با اصطلاحات بورسی آموزین | hoseinifinance

خودآموزین آشنایی با اصطلاحات بورسی آموزین | hoseinifinance

تفاوت اصلی این مجامع در میزان حد نصاب لازم جهت تشکیل و رای گیری می‌باشد. عرضه اولیه سهام شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه بسیار جذاب می‌باشد. سرمایه‌گذاران به دلیل سودآور بودن 90% این شرکت‌ها مشتاق به خرید سهام آنها می‌شوند. نسبت قیمت به سود (P/E) همان نسبتی است که قیمت سهام فعلی را نسبت به درآمد هر سهم اندازه‌گیری می‌کند. این نسبت یکی از اصطلاحات رایج بورسی است که از آن در تحلیل استفاده می‌شود.

  • صورت سود و زیان «گزارشی است که در آن ترکیب عناصر درآمدی و هزینه ای که در طی یک دوره مالی حاصل شده و همچنین سهم دولت از عملیات واحد تجاری (مالیات) را به نمایش می‌گذارد».
  • برای مثال، اگر من ۲۰۰۰ سهم از سهام شرکت اپل را به قیمت ۱۹۰ دلار بخرم و شش ماه بعد، هر سهم را به قیمت ۲۰۱ دلار بفروشم، سود کرده و پول به دست آورده‌ام.
  • این نوع سهام مانند سهام عادی فاقد زمان سررسید و هزینه مالیاتی است و از آنجا که سود ثابتی دارد، جزو اوراق بهادار با درآمد ثابت محسوب می‌شود.

البته نه فقط در بازار بورس ایران بلکه در بازار بورس سایر کشورها نیز استفاده می‌شود. دامنه نوسان در واقع به محدودیتی اطلاق می‌شود که سازمان بورس هر کشور برای میزان رشد یا افت قیمت یک سهم در طول هر روز تعیین می‌نماید. در گذشته این مقدار برای بازار بورس ایران ۳ درصد بود و در شرایط فعلی ۵ درصد است. در سایر بازارهای بورس جهانی نیز این امر استفاده می‌شود اما با مقادیر مختلف. اصطلاح سهام در بازار سرمایه بسیار مهم و کاربردی است و دانستن مفهوم سهام در این بازار نیاز مبرم می‌باشد. اشخاص در صورت خرید سهام یک شرکت، به میزان سهام خود در امور آن شرکت از جمله تصمیم‌گیری‌ها و سود و زیان آن شرکت، شریک خواهند بود.

مهمترین مفاهیم و اصطلاحات بورس و سرمایه گذاری که باید بدانید

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق با استفاده از جذب سرمایه‌های خرد به توسعه کسب و کار خود می‌پردازند که این امر باعث رونق تولید می‌شود. از سوی دیگر افرادی که سرمایه‌های خردی دارند فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند. بازار ثانویه جایی است که سرمایه گذاران، اوراق بهادار خود را از آنجا خریداری می‌کنند و می‌فروشند. این همان جایی است که اکثر مردم به عنوان بازار سهام تصور می‌کنند، اگرچه سهام هنگام انتشار برای اولین بار نیز در بازار اصلی فروخته می‌شود. همچنین برای کامل کردن و به روز رسانی بهتره معرفی اصطلاحات رایج در بازار سرمایه شما نیز می‌توانید در بخش دیدگاه ها نظرات خود را اعلام کرده و اصطلاحاتی که در این مقاله وجود ندارند را به ما گوشزد کنید. سعی خواهیم کرد تا در اولین فرصت اصطلاحات مد نظر شما را نیز بررسی کرده و تعریف آنها را نیز به این مقاله اضافه نماییم.

چند آموزش کلیدی

به این صورت چنانچه شرکتی سود سهام خود را ۱۰۰ تومان اعلام کند، با فرض پی به ای برابر 5، قیمت تعادلی این سهم برابراست با 500 تومان. عبارتست از کد شرکت ها که برای سهولت شناسایی آنها و دسته بندی شان در بورس مورد استفاده قرار می گیرد. نماد یک شرکت به طور معمول از حرف اول گروه صنعتی آن به علاوه بخشی از نام شرکت تشکیل می شود. همانطور که برای انجام امور مربوط به دارایی های پولی به بانک مراجعه می کنیم، برای انجام امور مربوط به دارایی سهام خود نیاز داریم به یک شرکت کارگزاری مراجعه کنیم. بازار اولیه (به انگلیسی primary market) زمانی شکل می‌گیرد که دارایی برای بار اول مورد معامله قرار می‌گیرد. برای شروع کار در هر زمینه‌ای نیاز به یادگیری یک سری مفاهیم و اصطلاحات اولیه و پایه‌ای وجود دارد.

اما امکان دارد برخی از سهام ها نیز با بی مهری سهام داران روبرو شوند و افراد زیادی اقدام به فروش سهام خود کنند که اصطلاحا به آن صف فروش گفته می https://hoseinifinance.com/blog/financial-markets/bourse-education/ شود. دنیای بورس یک دنیای بسیار گسترده است که افراد در آن با زبان خاص خود صحبت می‌کنند. برای رسیدن به موفقیت در این بازار باید با اصطلاحات بورسی و زبان تخصصی آن آشنا بود. در غیر این صورت نمی‌توان هیچ معامله پر سودی را در این بازار به سرانجام رساند. بنابراین گام اول برای ورود به دنیای بورس، آموزش اصطلاحات بورس است.