شیرآلات صنعتی چیست و انواع ولو و شیرآلات پایپینگ کارا پرنیان شرق | kasrasaran

شیرآلات صنعتی چیست و انواع ولو و شیرآلات پایپینگ کارا پرنیان شرق | kasrasaran

در صنایع مختلف مانند پتروشیمی، برق، صنایع نفت و گاز، آب و فاضلاب، کشاورزی و … البته در صنایع مختلف نسبت به انواع سیالات هر صنعت شیرهای مورد استفاده نیز متنوع و متفاوت است. در این مقاله به بررسی انواع شیرآلات صنعتی و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم. شیرهای دروازه ای از انواع شیرآلات صنعتی، برای متوقف کردن یا شروع جریان آب استفاده می‌شوند. عملکرد شیرهای دروازه‌ای شامل بلند کردن یک دایره از دروازه مستطیلی، از مسیر سیال است. هنگامی که شیر دروازه باز است، هیچ مانعی برای جریان وجود نخواهد داشت.

  • یکی از نکاتی که در ساخت شیرآلات مورد توجه واقع می‌شود این است که در برابر آب تا دمای ۹۰ درجه سانتی گراد مقاومت داشته باشد و دچار خوردگی نشوند.
  • در هر موقعیتی که صحبت از جریان سیالات یا گاز در میان باشد، ولو‌ها یا همان شیرآلات صنعتی نیز کاربرد دارند.
  • به خاطر انتهای مخروطی شکل این شیر‌ها، به آن‌ها شیر سماوی گفته می‌شود.
  • در ادامه قصد داریم تا به معرفی انواع شیرآلات صنعتی مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و سایر صنایع و کاربرد هر یک بپردازیم.
  • انتخاب انواع این شیرها باید بر اساس محیط مورد استفاده و سیال عبوری از آن‌ها انجام شود.

نشیمنگاه ها بسته به نوع شیر می توانند از جنس فلزی و یا غیر فلزی (مانند تِفلُن، لاستیک و غیره) باشند. مواد تشکیل دهنده کلاهک شیر نیز دقیقا همانند مواد تشکیل دهنده بدنه شیر می باشد. هم‌چنین از آن‌ها در بسیاری از دماها استفاده می‌شود ولی با زیاد شدن دما محدودیت‌هایی را ایجاد برو پیش این بچه ها می‌کنند.

واحد صنعتی

در این بخش از مرجع شیرآلات صنعتی، ابتدا بیست و دو استاندارد رایج در صنعت شیرآلات را به شما معرفی خواهیم کرد وسپس به تشریح چهار مورد پرکاربرد از این استانداردها، خواهیم پرداخت. در ادامه مرجع شیرآلات صنعتی می خواهیم با شیرهای تنفسی، کنترلی و اطمینان آشنا شویم. دمای سیال و مواد تشکیل دهنده بدنه، جزو پارامتر های مهم در میزان تحمل فشار سیال عبوری از بدنه شیر می باشند. شیرهای سوزنی در ابزارهایی استفاده می‌شوند که نیاز به کنترل کامل‌تر برای افزایش سیال و دقت بیشتر جریان دارند. آنها همچنین با نقاط توزیع در سیستم‌های لوله ارتباط دارند، جایی که دریچه‌های سوزنی به عنوان تنظیم‌کننده استفاده می‌شوند. شیرآلاتی که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند از جنس سرب خشک یا آلیاژهای برنجی هستند و با روکش‌های مختلف ظاهری متفاوت پیدا کردند.

شیر کروی (Globe valve)

با اینکه این شیرها ابتدا برای فشار‌های پایین به کار می‌رفتند، اما با استفاده از نشیمن‌گاه‌های آهنی می‌توان آنها را در فشارهای بالا نیز مورد استفاده قرار داد. با توجه به کاربرد شیرآلات صنعتی ممکن است متوجه شوید که، این محصول بایستی از استاندار های ویژه ای پیروی کند تا نیاز های نظارتی، ایمنی و بهداشت و دیگر موارد را برآورده کنند. خواص سیالات قابل کنترل تاثیر بسزایی روی طراحی و مواد دارد، که این کنترل توسط شیرآلات صنعتی انجام می شود.

با توجه به مدل‌هاي مختلف از نظر نوع شركت سازنده با يكديگر تفاوت جزئي دارند. هنگامی که شير به طور کامل باز است کشو يا بند آور کاملا به بالا هدايت شده و از مسير جريان سيال خارج شده و هيچگونه مقاومتی در مقابل جريان عبوری ندارد. ولی هنگامی که شير به حالت بسته درآيد به پايين‌ترين محل خود هدايت می‌شود. دریچه دروازه متشکل از یک کانال است که می تواند با حرکت یک دروازه فلزی به بالا و پایین باز یا بسته شود. هنگام بلند شدن ، دروازه کانال را پاک می کند و اجازه جریان می دهد.