شیرآلات صنعتی در صنایع نفت و پتروشیمی مجله درسواره | کسری ساران

شیرآلات صنعتی در صنایع نفت و پتروشیمی مجله درسواره | کسری ساران

ضمناً به علت اینکه قسمت پیچ دار ساقه داخل دنده شیر قرار دارد ضربه نخواهد دید. بر این اساس شیرها به سه گروه شامل شیرهای دستی (Manual Valves)، شیرهای با محرک الکتریکی یا پنوماتیکی یا هیدرولیکی (Control Valves)، و شیرهای اتوماتیک یا خودکار (Automatic Valves) تقسیم می‌شوند که در ادامه معرفی می‌گردند. البته در بعضی از کاربردها، شیرهایی که به شکل اتوماتیک باز و بسته می شوند و از بروز حوادث جلوگیری می کنند در صنعت به کار می روند. شیر سماوري معمولا شامل قسمت‌هاي اصلی دسته، پلاگ و بدنه است ولی در بعضی از آن‌ها دسته وجود ندارد، بنابراین بر روي پلاگ، محلی به صورت آچار گیر پیش بینی شده است.

  • هنگامی که قطع کامل جریان ضروری است، یکی از بالاترین سطوح عملکرد را ارائه می دهند و در محیط های با فشار بالا یا دمای بالا بسیار قابل اطمینان هستند.
  • شیرهای دستی به وسیله‌ی یک هندویل/آچارخور (Wrench) که به صورت دستی و غیر اتوماتیک کنترل می‌شود، عمل می‌کنند.
  • از مهمترین کاربرد شیر سماوری می‌توان به استفاده در لوله کشی خطوط گاز اشاره کرد.
  • طراحی نیدل ولو مشابه گلاب ولو است با این تفاوت که به جای دیسک از سوزن (پیستون) استفاده شده است.
  • در حالت نیمه باز دیسک و سیت به مرور دچار فرسایش می‌شوند و عبور سیال از شیر با لرزش و صدا است.

از انواع شیرهای یك طرفه فشاری می توان شیر یك طرفه پیستونی و شیر یك طرفه كروی را نام برد. در این مقاله در خصوص انواع شیرهای صنعتی صحبت کردیم و کارایی و جزییات آن‌ها را با هم بررسی کردیم. اگر پس از خواندن مقاله باز هم پرسشی در ذهنتان بود، می‌توانید با مشاوران الوپاپینگ تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

پرفروش‌ترین‌های شیر صنعتی

این شیر با توجه به موقعیت محل و اینکه چه چیزی را بایستی کنترل کند به طور اتوماتیک باز و بسته می شود. به طور مثال اگر قرار باشد فشار را کنترل کند، از محل دیگری که فشارش مورد نظر است به طور مداوم با شیر ارتباط برقرار است و با تغییر فشار آن، محل شیر بازتر و یا بسته تر می شود تا فشار لازم در آن محل ثابت بماند. معمولاً این شیر برای کنترل فشار، دبی و یا سطح مایع در یک ظرف مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به تغییرات آن ها نیز باز و بسته می گردد.

قیمت شیرآلات صنعتی خارجی

شیر سوزنی نوعی شیر صنعتی دستی است که برای تنظیم جریان سیال ورودی به کار می‌رود. طراحی نیدل ولو مشابه گلاب ولو است با این تفاوت که به جای دیسک از سوزن (پیستون) استفاده شده است. شیرهای صنعتی در اکثر سیستم‌های تجاری، نظامی، مسکونی، حمل و نقل و سازمان‌ها به کار رفته است. همچنین از این شیرها در شرکت‌های استخراج نفت و گاز، نیروگاه‌ها، معادن، صنایع شیمیایی و پتروشیمی، سیستم‌های فاضلاب و … استفاده می‌شود. علاوه بر نشتی داخلی، شیرها اغلب از ناحیه کنار استم نیز دچار نشتی می‌گردند. برای آب‌بندی شیرها از ناحیه استم، معمولاً از نوعی الیاف از جنس پنبه نسوز و گرافیت که Packing خوانده می‌شود، استفاده می‌گردد.

این پکینگ‌ها به صورت حلقه‌هایی برش داده می‌شود و در داخل شیاری در کنار استم قرار داده شده و توسط مجموعه گلند فشرده می‌گردد. سفت کردن بیش از حد مهره‌های گلند باعث بالا رفتن توان مورد نیاز برای باز و بسته کردن شیر شده و شل بودن آن نیز می‌تواند باعث نشتی از ناحیه ساقه یا استم گردد. ضريب شيرآلات صنعتی يكي از مشخصات ديگر جهت اندازه‌گيري مقدار جريان وافت فشار در سيستم مي‌باشد كه براي انتخاب شير بسيار مهم مي‌باشد. ضريب شير با تغيير سايز آن و مقدار باز بودن شير متناسب بوده و معمولا براساس باز بودن شير بصورت ١٠٠ درصد (کاملا باز) بيان مي‌شود. در برخی مواقع نوع بخصوصی از شيرآلات صنعتی که به طور اتوماتيِک باز و بسته می‌شوند و از بروز اتفاقات جلوگيری می‌کنند در صنعت بکار می‌روند. يک شير ايد‌ه‌ال آن است که سيال را با کمترين مقاومت و ايجاد کمترين افت فشار از خود عبور دهد و به بيان ديگر در وقت لازم از عبور سيال به هر صورت از داخل خود جلوگيری کند.